Karen Møller - All Finished Works! Alle færdige værker!
You will find my latest works at the top of the page.
Below most of the works you will find a text in which you can see behind the curtain into my story behind the individual piece of work. You are most welcome to find your own story, though - or just enjoy the colourful experience.

De nyeste værker ses fra toppen af siden.
Nedenfor de fleste af værkerne, er der en tekst som giver indblik i min historie bag værkerne. Det står selvfølgelig betragteren frit for at finde sin egen historie i de enkelte værker - eller bare at nyde den farverige oplevelse.

Im Auge des Betrachters

Im Auge des Betrachters

2013
66x153cm
In Teufels Küche

In Teufels Küche

2013
120x120cm

To lærreder i et - tvedelt.
Mangainspireret venstre halvdel (forstørrelse af detalje).
Højre halvdel en 'hurtig' Anna Ancher (Høstarbejdere 1905). Hopscotch (= Himmel und Hölle).
På begge en grundplan af Roms Kapitol - og en Hieronymus Bosch-inspireret menneske-ædende helvedes-fugl.
The blind can see

The blind can see

2013
160x198cm

Fra serien 'Kraftfuld drømmerejse på dybt vand'
Håbets farve, spraglede fantasi-farver, grafiske abstraktioner over søkort & heste-fabeldyr.
Mondscheinsonate

Mondscheinsonate

2013
190x99cm

A piece from the series: "Warum in die Ferne schweifen? Sieh das Gute liegt so nah."
Kong K

Kong K

2013
99x190cm

A piece from the series: "Warum in die Ferne schweifen? Sieh das Gute liegt so nah."
When you believe

When you believe

2013
140x86cm

A piece from the series: "Warum in die Ferne schweifen? Sieh das Gute liegt so nah."
With Dignity

With Dignity

2013
70x150cm

A piece from the series: "Warum in die Ferne schweifen? Sieh das Gute liegt so nah."
My God, pull yourself together!

My God, pull yourself together!

2012
130x130cm

Fra serien 'Kraftfuld drømmerejse på dybt vand'
Håbets farve, spraglede fantasi-farver, grafiske abstraktioner over søkort & heste-fabeldyr.
Luck favours the Prepared

Luck favours the Prepared

2012
150x150cm

Fra serien 'Kraftfuld drømmerejse på dybt vand'
Håbets farve, spraglede fantasi-farver, grafiske abstraktioner over søkort & heste-fabeldyr.
Wenn das Pferd, dass Du reitest...

Wenn das Pferd, dass Du reitest...

2012
130x130cm

(Privateje)

Titel: Wenn das Pferd, dass Du reitest tot ist, steig ab!

Fra serien 'Kraftfuld drømmerejse på dybt vand'
Håbets farve, spraglede fantasi-farver, grafiske abstraktioner over søkort & heste-fabeldyr.
Manieren. Männer.

Manieren. Männer.

2012
80x100cm

Fra serien "Referenzen"
Just Good Friends (Nur gute Freunde)

Just Good Friends (Nur gute Freunde)

2012
80x120cm

Fra serien "Referenzen"
mother

mother

2012
100x100cm

Fra serien "Referenzen"
Himmel & Hölle

Himmel & Hölle

2012
100x100cm

Fra serien "Referenzen"
Old & New, Good or Bad?

Old & New, Good or Bad?

2012
100x196cm

Fra serien "Referenzen"
No Symbolics

No Symbolics

2012
160x80cm

Fra serien "Referenzen"

(Bygning (tårn fra Big City), Impression over småt i stort og farveafændring, Steen og Stoffer, Freud (Sigmund /Julian), fallossymboler, forestillingskraft, virkeligt vs. non-realt, arrogance, forståelse)
It

It's Just Business

2012
90x70cm

PRIVATEJE

(Mona Lisa, Modern Women, kvinde- og køns-roller (før og nu), tegning, Acryl, spray)
The Game of Love (Alt.: The Game of Falling)

The Game of Love (Alt.: The Game of Falling)

2012
180x180cm
Skoven for bare træer

Skoven for bare træer

2012
180x180cm
Kasket Karl, Abstrakt baggrund m. rumskib og talebobler, Australien (Broken Hill), Legoudstilling med 4m høje træer (!) i juli 2012.
Som man siger på tysk: ...

Som man siger på tysk: ...

2012 - (ongoing)
15x15cm - 30x60cm

En serie med ord. Livsvisdom og 'platityder'. Fra mig, andre, musik og livet.
De er (som alt andet) lavet frihånds.
På billedet ses kun de første, men der er allerede mange flere...
Se dem alle her: www.freewebsite-service.com/karen-m-offermanns/For+sale+_SLASH_+til+salg+%28%3C40x40cm+_SLASH_+small%29.phpbr />
Here are some smaller works - lately I have started working with texts - primarily german sayings, which I tend to use quite often.
All are made freehandedly.It is my very own collection of wise words, things said (by me or others), music lyrics, platitudes of life or just something which stuck to my ears.
There are many of them in many different sizes:
15x15cm - 30x60cm
Im Strubel

Im Strubel

2012
160x80cm
Sinking ("What are you thinking about")

Sinking ("What are you thinking about")

2012
150x200cm
Playing the Game

Playing the Game

2012
100x120cm

SOLGT
Playing the Scene

Playing the Scene

2012
120x100cm

SOLGT
Sweetie

Sweetie

2012
30x30cm

SOLGT (bestillingsopgave [commissioned])
Playing around

Playing around

2012
98x175cm

SOLGT
...full of surprises!

...full of surprises!

2012
185x98cm

(privat)
Suicidal Silence

Suicidal Silence

2012
185x98cm

(privat)
Living Parallel Worlds

Living Parallel Worlds

2012
100x110cm

(privat)

En skøn impression over et af Per Kirkebys arbejder på masonitplader, dette lyk-ønsket af en herlig malet tegning af Fiona (Shrek), siddende på en trone med sværd og horn-hjelm (og fødderne placeret på hver sin grønne troldenumse.
I forgrunden en impression af en variation af Warhols Dronning Margrethe portræt og et portræt af Den røde dronning (Tim Burton / Helena Bonham Carter). Ingen af disse 'verdener' har umiddelbar kontakt og dog kommunikerer de i høj grad med hinanden.
Parallel-verdener hele vejen igennem...

You

You've got the look

2012
100x140cm

Til udstillingen 'Problem problemer'. Den første Forårsudstilling v. ignatius.dk 2012.
Ralf Königs Comic "Dræber kondomet" står fadder (hehe) til det sorte motiv på den abstrakt-farve-prangende baggrund.
Den skønne dame til venstre er en impression over en illustration af Xxxx Xxxxxxx, set i TASCHEN publikationen: 'Illustrations now 2'
Smart Guy!

Smart Guy!

2012
30x30cm

SOLGT: (Bestillingsopgave [Commissioned])
Nach mir die Sintflut

Nach mir die Sintflut

2011
95x95cm

Baggrunden med historie, smølf, klimakonference, Isflage, intetanende vs. ligeglad vs. tunnelblik, sol og hård regn, grafisk vs. lys & skygge, vs. lasering / acryl vs. Edding & Molotow

(privat)
Your life

Your life's a Game

2011
120x80cm

Eminem / Army recruiting / Krig / Anders And / Plakat / Dødningehoveder / Eske Kath / Elmar Fjot / Cupid / Amor / Kærlighed / pop art
Acryl, Posca, Edding, lasering vs. fladt malet

(privat)
Exit is an entrance

Exit is an entrance

2011
100x150 cm

Hal Foster / Charles M. Schulz / Abstrakt
Posca tegninger, på acryl malet baggrund med oplaseret Charlie Brown
I

I'm a hero, really

2011
98x175cm

Første værk af serien "Legenden sterben nicht im Bett" (Legends don't die in bed).
Rango på en meget abstrakt baggrund.

(privat)
The Ripoff

The Ripoff

2011
70x70cm

SOLD

Inspirationen fra fantastiske Roy Lichtenstein kan næsten ikke være mere tydelig. Og en del af teksten stammer fra et andet RL værk.
Selvfølgelig spiller det her på copyright-spørgsmålet. Og hvad er et plagiat?
I

I'll go my way

2011
40x40cm

SOLGT

Skipper Skræk som vandal - nej, altså...!
Og så frækt bekræftende.
Hmmm. Måske har vi alle behov for at vise flere af vores sider af og til...
What a Nightmare

What a Nightmare

2011
100x100cm

SOLGT

Jack Skeleton af vidunderlige Tim Burton på en baggrundsimpression over J.M.W. Turners [1776-1837] 'Solnedgang ved floden' fra 1805 (olie på træ, 15,6x18,7)

Et værk af tre fra serien "Hinsides det yderste punkt".
Mine associationer til denne titel fik mig til at dykke ned i dystopien (derfor er det den nedgående sol i hver af de tre baggrunde), samt i manglen på det levende væsen - i stedet skeletter og mystiske u-døde (huse såvel som tæt-på-menneskelige karakterer).
Hinsides det yderste punkt

Hinsides det yderste punkt

2011
80x100cm

SOLGT

"Kulisse" fra 'Nightmare before Christmas' af vidunderlige Tim Burton på en baggrundsimpression over J.M.W. Turners [1776-1837] 'Søen ved Petworth, Solnedgang' fra 1827-28 (olie på lærred, 63,5x139,7)

Et værk af tre fra serien "Hinsides det yderste punkt".
Mine associationer til denne titel fik mig til at dykke ned i dystopien (derfor er det den nedgående sol i hver af de tre baggrunde), samt i manglen på det levende væsen - i stedet skeletter og mystiske u-døde (huse såvel som tæt-på-menneskelige karakterer).
It

It's a long way to ....

100x140cm
2011

En del af en klassisk Lucky Luke slutscene på en baggrundsimpression over J.M.W. Turners [1776-1837] 'Solnedgang ved søen, Petworth, en kronhjort drikker' fra 189 (olie på lærred, 63,5x132)

Et værk af tre fra serien "Hinsides det yderste punkt".
Mine associationer til denne titel fik mig til at dykke ned i dystopien (derfor er det den nedgående sol i hver af de tre baggrunde), samt i manglen på det levende væsen - i stedet skeletter og mystiske u-døde (huse såvel som tæt-på-menneskelige karakterer).
Jeg tror vi lever!

Jeg tror vi lever!

2011
200x80cm

SOLGT

Et af to værker:
Titlen på dette værk er lig titlen på den udstilling det er lavet til.
For mig er det både bekræftelsen og tvivlen som udtrykkes i titlen (tror vs. lever). Derfor spiller begge værker med dualitet og dobbelthed - både visuelt såvel som indholdsmæssigt.
Baggrunden er bygget op stærkt inspireret af Franciska Clausen's værk 'De kolde skuldres land' fra 1933.
Franciska Clausen (1899-1986) havde levet en årrække i udlandet (primært Tyskland & Frankrig) og havde udviklet sin nye stil som konstruktivist (kommende fra en kunstnerisk uddannelse i naturalismen og senere portrætmaleriet + en lille udflugt i surrealismen).
Da hun i 1932 af økonomiske grunde blev tvunget tilbage til Danmark havde hun sin første store udstilling i København. Publikum udeblev og hun blev latterliggjort af flere anmeldere. Hun var forud for sin tid. Efterfølgende malede hun værket 'I de kolde skuldres land'. Hun levede derefter af portrætmaleriet og fik først anerkendelse for sin konstruktivistiske stil i Skandinavien op i 1950'erne.
Jeg har i de to versioner vendt den ene om, for at betone hendes underkendelse i andedammen men hendes anerkendelse udenlands. Den omvendte verden.
Elgene er fra animationsfilmen 'Bjørnebrødre' - de spiller en underordnet men herlig rolle i filmen. De taler med tydelig svensk accent og er aldeles elskelige omend ikke særligt kløgtige. Det er ikke helt klart om de er brødre eller bøsser. De diskuterer & småskændes hele tiden som et gammelt ægtepar- og de har de skønneste kommentarer.
...vi lever?

...vi lever?

2011
200x80cm

nr. 2 af to værker:
Titlen på værket er en del af titlen på den udstilling det er lavet til.
For mig er det både bekræftelsen og tvivlen som udtrykkes i titlen. Derfor spiller begge værker med dualitet og dobbelthed - både visuelt såvel som indholdsmæssigt.
Baggrunden er bygget op stærkt inspireret af Franciska Clausen's værk 'De kolde skuldres land' fra 1933.
Franciska Clausen (1899-1986) havde levet en årrække i udlandet (primært Tyskland & Frankrig) og havde udviklet sin nye stil som konstruktivist (kommende fra en kunstnerisk uddannelse i naturalismen og senere portrætmaleriet + en lille udflugt i surrealismen).
Da hun i 1932 af økonomiske grunde blev tvunget tilbage til Danmark havde hun sin første store udstilling i København. Publikum udeblev og hun blev latterliggjort af flere anmeldere. Hun var forud for sin tid. Efterfølgende malede hun værket 'I de kolde skuldres land'. Hun levede derefter af portrætmaleriet og fik først anerkendelse for sin konstruktivistiske stil i Skandinavien op i 1950'erne.
Jeg har i de to versioner vendt den ene om, for at betone hendes underkendelse i andedammen men anerkendelse udenlands. Den omvendte verden.
Elgene er fra animationsfilmen 'Bjørnebrødre' - de spiller en underordnet men herlig rolle i filmen. De taler med tydelig svensk accent og er aldeles elskelige omend ikke særligt kløgtige. Det er ikke helt klart om de er brødre eller bøsser. De diskuterer & småskændes hele tiden som et gammelt ægtepar- og de har de skønneste kommentarer.

(privat)
Mine Vermeer

Mine Vermeer

2011
40x40cm

DONERET

En ganske 'egen' fortolkning af Vermeers pige med perleøreringen. Øjnene erstattet af den charmante Mine Mus's (senere kaldt Minnie Mus). Baggrunden er et af de lærreder som Kits og mine børne-elever har smurt overskudsfarve af på. Jeg tillod mig dog at ændre lidt på overflade-farvegivningen. Men: fin tekstur!

(Johannes Vermeer, Pige med Perleørering, ca. 1665)
Censur

Censur

2011
20x20cm

SOLGT
Glas-kiler / Glass-Killer

Glas-kiler / Glass-Killer

2011
20x20cm

SOLGT
bleu-blanc-rouge

bleu-blanc-rouge

2011
20x20cm

SOLGT

Skumlende virvar

Skumlende virvar

2011
20x20cm

SOLGT

The Right Way

The Right Way

2011
20x20cm

SOLGT
Royal Joda

Royal Joda

2011
20x20cm

SOLGT
In Focus

In Focus

2011
20x20cm

SOLGT
The Bitch is Watching

The Bitch is Watching

2011
20x20cm

SOLGT
Ain

Ain't I cute...

2011
20x20cm

SOLGT
Snurre Snup som Viking-e-inde

Snurre Snup som Viking-e-inde

2011
20x20cm

PRIVATEJE
Tiger

Tiger

2011
88x153cm

SOLGT

Det ottende og (foreløbeligt) sidste værk i herrerygeværelsesserien.

'Virkeligheden til salg'
Udstillingens 8 værker bygger på kommercialitet - reklamens salg af en virkelighed baserende på ikke helt faktiske præmisser.
Alle 8 værker er parafraser på tobaksemballager (af ældre dato) som alle 'sælger varen' via karakterer som intet har med tobak at gøre. De suggererer alle oprindeligt et 'billede' af virkeligheden som intet har med den solgte vare at gøre. Derved virker de aldeles tilforladelige, uskyldige og sympatiske.
Der er ikke noget usundt her (?).
Det her er da helt uskyldigt - eller hvad?
Jeg har ophøjet tilforladeligheden - af de grafisk yderst smukke - emballager ved at påføre figurer som er i familie med de oprindeligt anvendte - blot i tegneserieform.
Skulle betragteren få associationer til mange andre emballager (også i andre levnedsmiddelkategorier) som sælger sig værende en virkelighed de ikke er lig, så er det absolut hensigten.
Alle teksterne leger med figurerne, deres evner (både de oprindeliges såvel som de af mig valgte), betydninger (som spiller på egenskaber eller det rent faktiske ved karakteren) og indeholder tildels referencer til filmverdenen (der hvor det indholdsmæssigt giver mening i forhold til titlen: 'virkeligheden til salg').

Her er tigeren erstattet af den vidunderlige gadekat fra animationsfilmen "BOLT".
En værre (usympatisk) een, som i løbet af filmen udvikler umængder af positive egenskaber.
PURE (American Spirit)

PURE (American Spirit)

2011
120x80cm

'Virkeligheden til salg'
Udstillingens 8 værker bygger på kommercialitet - reklamens salg af en virkelighed baserende på ikke helt faktiske præmisser.
Alle 8 værker er parafraser på tobaksemballager (af ældre dato) som alle 'sælger varen' via karakterer som intet har med tobak at gøre. De suggererer alle oprindeligt et 'billede' af virkeligheden som intet har med den solgte vare at gøre. Derved virker de aldeles tilforladelige, uskyldige og sympatiske.
Der er ikke noget usundt her (?).
Det her er da helt uskyldigt - eller hvad?
Jeg har ophøjet tilforladeligheden - af de grafisk yderst smukke - emballager ved at påføre figurer som er i familie med de oprindeligt anvendte - blot i tegneserieform.
Skulle betragteren få associationer til mange andre emballager (også i andre levnedsmiddelkategorier) som sælger sig værende en virkelighed de ikke er lig, så er det absolut hensigten.
Alle teksterne leger med figurerne, deres evner (både de oprindeliges såvel som de af mig valgte), betydninger (som spiller på egenskaber eller det rent faktiske ved karakteren) og indeholder tildels referencer til filmverdenen (der hvor det indholdsmæssigt giver mening i forhold til titlen: 'virkeligheden til salg').

PURE-indianeren er blevet skiftet ud med Daffy Duck som høvding.
HOW!
Eller også bare pffft....
Kuta Kretek

Kuta Kretek

2011
100x50cm

SOLGT

'Virkeligheden til salg'
Udstillingens 8 værker bygger på kommercialitet - reklamens salg af en virkelighed baserende på ikke helt faktiske præmisser.
Alle 8 værker er parafraser på tobaksemballager (af ældre dato) som alle 'sælger varen' via karakterer som intet har med tobak at gøre. De suggererer alle oprindeligt et 'billede' af virkeligheden som intet har med den solgte vare at gøre. Derved virker de aldeles tilforladelige, uskyldige og sympatiske.
Der er ikke noget usundt her (?).
Det her er da helt uskyldigt - eller hvad?
Jeg har ophøjet tilforladeligheden - af de grafisk yderst smukke - emballager ved at påføre figurer som er i familie med de oprindeligt anvendte - blot i tegneserieform.
Skulle betragteren få associationer til mange andre emballager (også i andre levnedsmiddelkategorier) som sælger sig værende en virkelighed de ikke er lig, så er det absolut hensigten.
Alle teksterne leger med figurerne, deres evner (både de oprindeliges såvel som de af mig valgte), betydninger (som spiller på egenskaber eller det rent faktiske ved karakteren) og indeholder tildels referencer til filmverdenen (der hvor det indholdsmæssigt giver mening i forhold til titlen: 'virkeligheden til salg').

Her har Betty Boop (i sin tid den mest sexy kvinde alive) erstattet en orientalsk dansende kvinde.
Teksten spiller på emballagens oprindelige titel (hhv. min første association dertil). Et spansk (meget lidt charmerende) kraftudtryk som aldeles ikke er stuerent.
Rooster

Rooster

2011
65x55cm

'Virkeligheden til salg'
Udstillingens 8 værker bygger på kommercialitet - reklamens salg af en virkelighed baserende på ikke helt faktiske præmisser.
Alle 8 værker er parafraser på tobaksemballager (af ældre dato) som alle 'sælger varen' via karakterer som intet har med tobak at gøre. De suggererer alle oprindeligt et 'billede' af virkeligheden som intet har med den solgte vare at gøre. Derved virker de aldeles tilforladelige, uskyldige og sympatiske.
Der er ikke noget usundt her (?).
Det her er da helt uskyldigt - eller hvad?
Jeg har ophøjet tilforladeligheden - af de grafisk yderst smukke - emballager ved at påføre figurer som er i familie med de oprindeligt anvendte - blot i tegneserieform.
Skulle betragteren få associationer til mange andre emballager (også i andre levnedsmiddelkategorier) som sælger sig værende en virkelighed de ikke er lig, så er det absolut hensigten.
Alle teksterne leger med figurerne, deres evner (både de oprindeliges såvel som de af mig valgte), betydninger (som spiller på egenskaber eller det rent faktiske ved karakteren) og indeholder tildels referencer til filmverdenen (der hvor det indholdsmæssigt giver mening i forhold til titlen: 'virkeligheden til salg').

Her er den oprindelige hane på emballagen 'ROOSTER' erstattet af den vidunderlige Foghorn Leghorn fra Warner bros.
Chicken! Hvem er en kylling her...?
Puppies

Puppies

2011
85x92cm

'Virkeligheden til salg'
Udstillingens 8 værker bygger på kommercialitet - reklamens salg af en virkelighed baserende på ikke helt faktiske præmisser.
Alle 8 værker er parafraser på tobaksemballager (af ældre dato) som alle 'sælger varen' via karakterer som intet har med tobak at gøre. De suggererer alle oprindeligt et 'billede' af virkeligheden som intet har med den solgte vare at gøre. Derved virker de aldeles tilforladelige, uskyldige og sympatiske.
Der er ikke noget usundt her (?).
Det her er da helt uskyldigt - eller hvad?
Jeg har ophøjet tilforladeligheden - af de grafisk yderst smukke - emballager ved at påføre figurer som er i familie med de oprindeligt anvendte - blot i tegneserieform.
Skulle betragteren få associationer til mange andre emballager (også i andre levnedsmiddelkategorier) som sælger sig værende en virkelighed de ikke er lig, så er det absolut hensigten.
Alle teksterne leger med figurerne, deres evner (både de oprindeliges såvel som de af mig valgte), betydninger (som spiller på egenskaber eller det rent faktiske ved karakteren) og indeholder tildels referencer til filmverdenen (der hvor det indholdsmæssigt giver mening i forhold til titlen: 'virkeligheden til salg').

Her er den oprindelige hvalp erstattet med Ratata - tegneserieverdenens dummeste og langsomste hund. Usympatisk? Mange elsker den for sin totale mangel på perfektionisme...
Ikke engang puppies kan den stave til...
Tophat

Tophat

2011
100x70cm

SOLGT

'Virkeligheden til salg'
Udstillingens 8 værker bygger på kommercialitet - reklamens salg af en virkelighed baserende på ikke helt faktiske præmisser.
Alle 8 værker er parafraser på tobaksemballager (af ældre dato) som alle 'sælger varen' via karakterer som intet har med tobak at gøre. De suggererer alle oprindeligt et 'billede' af virkeligheden som intet har med den solgte vare at gøre. Derved virker de aldeles tilforladelige, uskyldige og sympatiske.
Der er ikke noget usundt her (?).
Det her er da helt uskyldigt - eller hvad?
Jeg har ophøjet tilforladeligheden - af de grafisk yderst smukke - emballager ved at påføre figurer som er i familie med de oprindeligt anvendte - blot i tegneserieform.
Skulle betragteren få associationer til mange andre emballager (også i andre levnedsmiddelkategorier) som sælger sig værende en virkelighed de ikke er lig, så er det absolut hensigten.
Alle teksterne leger med figurerne, deres evner (både de oprindeliges såvel som de af mig valgte), betydninger (som spiller på egenskaber eller det rent faktiske ved karakteren) og indeholder tildels referencer til filmverdenen (der hvor det indholdsmæssigt giver mening i forhold til titlen: 'virkeligheden til salg').

Her har jeg erstattet gentleman'en med Gyldenspjæt (Bringing up father). En katastrofe af en karikatur på en gentleman.
Som tekst har jeg her bibeholdt det oprindelige navn på emballagen. Overtegningen forstærkes af associationen til filmen 'Tophat' med Fred Astaire & Ginger Rogers.
Panama

Panama

2011
80x60cm

'Virkeligheden til salg'
Udstillingens 8 værker bygger på kommercialitet - reklamens salg af en virkelighed baserende på ikke helt faktiske præmisser.
Alle 8 værker er parafraser på tobaksemballager (af ældre dato) som alle 'sælger varen' via karakterer som intet har med tobak at gøre. De suggererer alle oprindeligt et 'billede' af virkeligheden som intet har med den solgte vare at gøre. Derved virker de aldeles tilforladelige, uskyldige og sympatiske.
Der er ikke noget usundt her (?).
Det her er da helt uskyldigt - eller hvad?
Jeg har ophøjet tilforladeligheden - af de grafisk yderst smukke - emballager ved at påføre figurer som er i familie med de oprindeligt anvendte - blot i tegneserieform.
Skulle betragteren få associationer til mange andre emballager (også i andre levnedsmiddelkategorier) som sælger sig værende en virkelighed de ikke er lig, så er det absolut hensigten.
Alle teksterne leger med figurerne, deres evner (både de oprindeliges såvel som de af mig valgte), betydninger (som spiller på egenskaber eller det rent faktiske ved karakteren) og indeholder tildels referencer til filmverdenen (der hvor det indholdsmæssigt giver mening i forhold til titlen: 'virkeligheden til salg').

Dette værk baserer på emballagen 'PANAMA' med Kaptajn som formidler af tabaksnydelsen.
Jeg har valgt Kptn Haddock - den fordrukne, bandende kaptajn fra Tintin - omend han i tidens løb blev vældigt lødig. Alkoholen lagde han ad agter, sproget blev til stadighed pænere og han blev en karakter der kunne tages alvorligt - og som havde noget fornuftigt at sige.
Jeg ser visse paralleler til tobaksindustrien...

Teksten på billedet refererer til det på tysk brugte udtryk 'Ägypten' som anvendes når man ikke fatter en disse (i øvrigt overgået til almen sprogbrug efter at Otto Waalkes anvendte udtrykket i sin persiflage over typiske quizudsendelser i tysk fjernsyn ['Rembrandt-Quiz']).
Ydermere spiller det på den oprindelige emballages navn Panama samt Tintins og Kptn Haddocks rejseaktiviteter.
Meget passende her efter min mening...
Patriotas

Patriotas

2011
70x60cm

PRIVATEJE

'Virkeligheden til salg'
Udstillingens 8 værker bygger på kommercialitet - reklamens salg af en virkelighed baserende på ikke helt faktiske præmisser.
Alle 8 værker er parafraser på tobaksemballager (af ældre dato) som alle 'sælger varen' via karakterer som intet har med tobak at gøre. De suggererer alle oprindeligt et 'billede' af virkeligheden som intet har med den solgte vare at gøre. Derved virker de aldeles tilforladelige, uskyldige og sympatiske.
Der er ikke noget usundt her (?).
Det her er da helt uskyldigt - eller hvad?
Jeg har ophøjet tilforladeligheden - af de grafisk yderst smukke - emballager ved at påføre figurer som er i familie med de oprindeligt anvendte - blot i tegneserieform.
Skulle betragteren få associationer til mange andre emballager (også i andre levnedsmiddelkategorier) som sælger sig værende en virkelighed de ikke er lig, så er det absolut hensigten.
Alle teksterne leger med figurerne, deres evner (både de oprindeliges såvel som de af mig valgte), betydninger (som spiller på egenskaber eller det rent faktiske ved karakteren) og indeholder tildels referencer til filmverdenen (der hvor det indholdsmæssigt giver mening i forhold til titlen: 'virkeligheden til salg').

Her er YAKARI påført i stedet for krigeren til hest på den oprindelige 'PATRIOTAS' emballage.
Hidalgo refererer til filmen om ponyekspressen hvori pragtfulde Viggo Mortensen spiller den bærende rolle.
MonsterAnna

MonsterAnna

2011
90x70cm

PRIVATEJE

...der er selvfølgelig en historie bag - den går tilbage til min gymnasietid..

Dette værk er udløseren til en række af værker med 'en hurtig Anna Ancher-baggrund'.
I min gymnasietid havde vi selvfølgelig på et tidspunkt billedfortolkning på tapetet. Blandt andet af Anna Anchers billede af hendes tjenestepige med det røde skørt i køkkenet ('Pige i køkkenet', 1883). Ifølge pågældende gymnasielærer var der en facitliste til læsning af værket. "det var det kunstneren ville sige". Allerede dengang var jeg en fortaler for at billeder ses af betragteren. Det betragteren ser er fuld berettiget. Jeg opponerer ikke mod billedfortolkninger - de er ofte aldeles vidunderlige og kan være planlagte af kunstneren (eller kan være uden [bevidst] intention). Jeg opponerer mod facitliste-tankegangen. Med mindre en kunstner har nedfældet hvad meningen var, kan man gisne eller mene hvad kunstneren mente. Ingen har dog ret til at hævde at "det var det kunstneren ville" uden belæg.
Længe leve de billeder der udløses i betragterens øjne!
Uagtet at jeg altid har egne historier bag mine værker, værdsætter og respekterer jeg de historier andre ser i samme. Ligeledes respekterer jeg dem som kun ser 'en fed farveklat' eller 'et godt billede til børneværelset'. Det er ok!
Her er samspillet ml. Anna Ancher & World of Warcraft-monstret bevidst valgt.
Hun fandt aldrig samme anerkendelse som Michael Ancher eller P. S. Krøyer omend hun i dag af mange agtes som den måske bedste skagensmaler. World of Warcraft er umådeligt dygtige i skabelsesprocessen - men det er ikke helt stuerent at sige at man spiller WoW (jeg har endnu ikke prøvet, men min nevø er en begejstret deltager).
Så der er et samspil mellem anerkendelse - og underkendelse - af Anna & Monstret.
Desuden nyder jeg samspillet mellem romantiseret impressionisme & World of Warcraft-universet.
Monstret er laseret op i umådeligt mange lag og ligner et oliemaleri. Men det er acryl. Pigen med det røde skørt skimtes igennem det delvist (bevidst) ufærdige close-up og lyset falder skønt på hende fra vinduet - hvilket skimtes gennem monstrets u-færdighed på det sted.
De spiller sammen...
Dodo Dead

Dodo Dead

alt.: ("I'm dead - that's sucks!")

2011
55x55cm

SOLGT

(Uddød dronte på langlivet baggrund med bl.a. Nuser under håndskrift)

De fem fugle i serien fremstår alle på baggrunde jeg havde arbejdet længe, længe med, flere af dem med op til 4 forskellige motiver bagved. De fem værker fik fire fællesnævnere.
1. Baggrunde med historier og/eller kunsthistorisk reference - synligt eller usynligt.
2. Fugle over tiden - faktiske såvel som opfundne
3. farven rød
4. forskellige male-stilarter (fra naturalistisk over flere af de store mestre [van Gogh, Frieda Kahlo, ...] hen til plakat-optikken.
Pips!

Pips!

2011
50x49cm

SOLGT

Mixed media: Posca tusch, Malesprøjte, Acrylmaling, akvarelblyanter samt mat fernis i lag på lag (på lærred). Inspireret af legen med de forskellige medier og hvad disse 'kan'. Alt i fri hånd.
Baggrund: ...af mange, mange lag med forskellige medier, materialer og arbejdsmåder. Lærredet har fået masser af forskellige lag.
Over hele lærredet har jeg i store bogstaver uden mellemrum frit skrevet løs om mine associationer til en artikeltekst om Gummi-Tarzans åndelige fader: Ole Lund Kirkegaard. Titlen af artiklen var "Når fantasien tager magten". Det er næsten umuligt at læse og teksten fremstår derfor nærmere som et grafisk- mere end et tekst-element.
Forgrund: Som en vigtig del af fugleserien - bestående af i alt fem værker - har jeg her valgt en naturalistisk fugl (ja, den er virkelig!). Og endda en nulevende af slagsen.

De fem fugle i serien fremstår alle på baggrunde jeg havde arbejdet længe, længe med, flere af dem med masser af lag og flere forskellige motiver bagved. De fem værker fik fire fællesnævnere.
1. Baggrunde med historier og/eller kunsthistorisk reference - synligt eller usynligt.
2. Fugle over tiden - faktiske såvel som opfundne.
3. farven rød som gennemgående element
4. forskellige male-stilarter (fra naturalistisk over flere af de store mestre [van Gogh, Frieda Kahlo, ...] hen til plakat-optikken.
Seriens overordnede titel er "Tiden og farven rød".
Vincent Angry & Crazy

Vincent Angry & Crazy

2011
50x47cm

(Vincent-style Angry Bird / baggrund med associations-historie)
Mixed media: Posca tusch, Acrylmaling, akvarelblyanter samt mat fernis i lag på lag (på lærred). Inspireret af legen med de forskellige medier og hvad disse 'kan'. Alt i fri hånd.
Baggrund: ...af mange lag med forskellige medier, materialer og arbejdsmåder. Øverst i store bogstaver uden mellemrum har jeg skrevet mine associationer over en artikeltekst med egen historie (over københavnere og jyder og disses formodentlige egenarter med henblik på deres opførsel og kommunikation). Næsten umuligt at læse og fremstår derfor nærmest som et grafisk mere end et tekst-element.
Forgrund: Den af mange elsker Angry Bird - et android spilleelement, som nærmest ikke mere kan tænkes væk... Denne Vrede af slagsen er malet op i strøg á la Vincent van Gogh.

De fem fugle i serien fremstår alle på baggrunde jeg havde arbejdet længe, længe med, flere af dem med op til 4 forskellige motiver bagved. De fem værker fik fire fællesnævnere.
1. Baggrunde med historier og/eller kunsthistorisk reference - synligt eller usynligt.
2. Fugle over tiden - faktiske såvel som opfundne
3. farven rød
4. forskellige male-stilarter (fra naturalistisk over flere af de store mestre [van Gogh, Frieda Kahlo, ...] hen til plakat-optikken.
Opposites Interact

Opposites Interact

2011
70x60cm

SOLGT

World of Warcraft Ulv på Anna Ancher baggrund.
Værket bygger igen på kontrasten ml. Anna Ancher og World of Warcraft-universerne ('Småpiger plukker blomster på engen', 1919. Oprindeligt maleri er 60x78 cm).

Der er en association til 'Peter og ulven'-historien men også noget om småpigernes skrøbelighed når de er i samspil med ulven (de kan ganske svagt skimtes igennem den få steder i værket). Ulven virker i sin monokrome farvesætning som en udødelig skabning. Truende, stærk og magtfuld. Smuk og farlig.
Moorhuhn Meets Modesty

Moorhuhn Meets Modesty

2011
55x55cm

PRIVATEJE

Mixed media: Molotow tusch, Edding Paint Marker, acrylmaling samt akvarelblyanter i lag på lag (på lærred). Alt i fri hånd.
Baggrunden: ...er en af mine 'gamle' (set herfra) fra sidste forår/sommer. Har haft mange forskellige udtryk: fra 'klassisk' abstrakt til Jackson Pollack drip-painting. Flot i sig selv, så jeg måtte overvinde mig til at arbejde videre på den.
Forgrund: To med-mod-spillere: Das Moorhuhn & Modesty Blaise.
Moorhuhn er et fænomen oprindeligt tiltænkt udelukkende spillekonsoller i bar'er & lavet som reklame for Johnnie Walker Whisky på det tysktalende marked i 1999. Grundet spillets popularitet dukkede de første illegale kopier hurtigt op til download online. Udbyderen var først temmelig irriteret, siden begejstret over de kommercielle muligheder. Der blev alene frem til 2009 udviklet i alt 40 spil til et bredt spektrum at spillemedier. Desuden blev der lavet tegneserier, tegnefilm, manuskript til film, tv-serie, musik-single (gimme more Huhn), merchandise og selv den vigtigste tyske ordbog (DUDEN) inkluderer nu begrebet Moorhuhn. Spillets indhold? Skyd så mange 'Moorhuhn's som muligt på 90sekunder... Moorhuhn er stadig populær og udbydes på det engelsktalende marked under navnet 'Crazy Chicken'.

Modesty Blaise: en benhård kvinde! Om nogen er hun i stand til at vinde kampen. Ethvert middel er tilladt! Hendes historie: hun undslipper ganske ung fra en flygningelejr i Grækenland navnløs og uden erindring om hendes opvækst og baggrund. Hun lærer at overleve på den hårde måde - først som kriminel, siden med en lang succes-rig karriere som agent.
Der blev lavet ca. 20 bøger & 99 tegneserier. Den første blev udgivet i 1963. Først i 2001 udkom den sidste. Film og tv-serier blev planlagt / påbegyndt men ganske få af dem blev fuldendt hhv. til virkelige succes'er. I modsætning til bøgerne & tegneserierne om Modesty Blaise som var store succes'er.
Der er stadig interesse for filmatiseringer (bl.a. Quentin Tarantino & Nicole Kidman), men Peter O'Donnell optionerede alle rettigheder og ønskede ikke flere filmatiseringer (han siges at have været skuffet over dem der blev lavet) eller bøger om Modesty Blaise. Efter hans død i 2010 er det endnu ikke afgjort om hans arvinger tillader skriftlige fortsættelser eller filmatiseringer.

Titlen: Moorhuhn Meets Modesty. Tag den for pålydende eller tænk over vinklen moseand møder beskedenhed - øhh..?

Og hvad har de to - Moorhuhn & Modesty - så med hinanden at gøre?
Han er hanen hvis rolle det er at blive skudt oftest muligt, hun er agenten som giver (især mænd) eftertrykkeligt bank.
Den jagede og jægeren i hver sin klassiske og overtegnede rolle. Begge en stor succes på mange måder & begge fastskrevne i deres karakter. Er de opponenter, symboler på succes eller skæve spejlbilleder af hinandens situationer?

De fem fugle i serien fremstår alle på baggrunde jeg havde arbejdet længe, længe med, flere af dem med op til 4 forskellige motiver bagved. De fem værker fik fire fællesnævnere.
1. Baggrunde med historier og/eller kunsthistorisk reference - synligt eller usynligt.
2. Fugle over tiden - faktiske såvel som opfundne
3. farven rød
4. forskellige male-stilarter (fra naturalistisk over flere af de store mestre [van Gogh, Frieda Kahlo, ...] hen til plakat-optikken.
On the Watch on the Warfare

On the Watch on the Warfare

eller "På vagt på krigsfod"

2011
ca. 49x50cm

Mixed media: Posca tusch, Molotow tusch, Edding Paint Marker, Acryl, Malesprøjte, Acrylmaling, akvarelblyanter samt mat fernis i lag på lag (på lærred). Inspireret af legen med de forskellige medier og hvad disse 'kan'. Alt i fri hånd.
Baggrund: ...af mange lag med forskellige medier, materialer og arbejdsmåder. Øverst i store bogstaver uden mellemrum har jeg skrevet mine associationer over en artikeltekst med egen historie (over københavnere og jyder og disses formodentlige egenarter med henblik på deres opførsel og kommunikation). Næsten umuligt at læse og fremstår derfor nærmest som et grafisk mere end et tekst-element.
Forgrund: Angry Bird. Et fænomen (spil til mobil) som de fleste med handy (eller børn) ikke kommer udenom.
Fuglene har fået deres æg stjålet af grønne grise og jagter nu selvsamme med deres egne liv som indsats (de bruger sig selv som skyts mod grisene). Noget af et paradoks...
Ovenpå øjnene har jeg lavet (optiske) folder, som om lærredet var en plakat (af papir) som har været foldet, så kanterne er blvet smudsige hhv. revet op og det hvide papir er at se hist og pist. Det ses selvfølgelig bedst på originalen.

De fem fugle i serien fremstår alle på baggrunde jeg havde arbejdet længe, længe med, flere af dem med op til 4 forskellige motiver bagved. De fem værker fik fire fællesnævnere.
1. Baggrunde med historier og/eller kunsthistorisk reference - synligt eller usynligt.
2. Fugle over tiden - faktiske såvel som opfundne
3. farven rød
4. forskellige male-stilarter (fra naturalistisk over flere af de store mestre [van Gogh, Frieda Kahlo, ...] hen til plakat-optikken.
Alle mine veninder...

Alle mine veninder...

2010
125x148cm

Et portræt af en homogen gruppe. Eller er den nærmere heterogen?
Det er ikke til at se det hvis man ikke lige ved det...
Jeg røber at dette er et portræt af mig og fire af mine veninder. De ved ikke at jeg har portrætteret dem og ville formodentlig kun kunne finde sig selv via udelukkelsesmetoden. Ikke alle af dem ville påskønne min karakterisering af dem....
Jeg har valgt karaktererne på grundlag af et 'øjebliksbillede' - hver og een af os kunne snildt portrætteres via andre karakterer også. Men her passede de valgte figurer så udemærket...
I know your kind!

I know your kind!

100x100cm
2010

SOLGT

Jeg har oplevet at dette værk virkelig får betragtere til at reagere og fortælle hvad billedet handler om: forælder med unger, chef med kollegaer, sig selv i en bestemt gruppe, een eller flere de kender i en gruppe de selv er i, .... Alle bemærker fuglenes individuelle udtryk og karakter. Spændende!
Det virker entydigt som om titlen rammer; 'sådan een kender jeg også...'

Acryl på lærred.
Værkets baggrund startede som ren abstrakt 'penselafsmøring' fulgt op af løbemasker. Efter at en anden kunstner & underviser med bestemthed informerede mig om at løbemasker kun burde bruges med måde, bevidst placeret og at de i det hele taget ikke betragtedes som særligt 'fine' (i stil med "mange løbemasker er noget amatører gør"), følte jeg behov for at lave endnu flere af dem (og lade dem stå som baggrund). Det er noget med de der teorier om hvad 'man' må og 'man' skal indenfor kunst. Heldigvis har jeg en anden underviser som intensivt udfordrer sine elever til at afprøve alt det som 'man'' ikke må (kunstnerisk set forstås).
Læs dertil gerne bogen med titlen 'Alt det man gerne må' af Bjørn Ignatius Øckenholt. En bog om regler og lovmæssigheder i kunstens verden som man kunne overveje at gøre op med. "Der er rigtig meget man ikke må, men derfor kan man jo godt gøre det alligevel" siger han. (www.ignatius.dk/bookstores/read_more/3)br />
I forgrunden ses 7 fugle. De er stærkt inspirerede af PIXARs kortfilm 'For the birds'.
Se den her: www.youtube.com/watch?v=MOiyD26cJ2A&feature=related

For mig er de 7 kollegaer fra min tidligere marketingkarierre i en stor koncern i Tyskland. Jeg stod med et lunt smil på læberne gennem det meste af male-processen fordi jeg havde navnet på hver og een af dem i hovedet...

Så som altid: der er en historie bag.
Daisy & Pepé heading off

Daisy & Pepé heading off

100x140cm
2010

Pepé le pew ("You know, it's possible to be too attractive").
The skunk character in the Warner Bros. Looney Tunes and Merrie Melodies series of cartoons was first introduced in 1945. Pepé is constantly seeking "l'amour".

Daisy as Batwoman:
...instead of the black cat Pepe usually chases (which does not know how to cope with Pepes love-demonstrations) she is an opposite of equal value. This Daisy is - better than the black cat (by the name Penelope Pussycat) willing to play along with Pepé - and capable of enjoying it.

Spaceship (Tintin / Hergé): just a symbol to hint about possible common ideas...


In the orignal cartoon Pepé is somewhat a stalker or almost a rapist [I read somewhere that he was the character letting children know since 1945 that rape is ok...].
He is french and always strolls around in Paris in the springtime, when everyone's thoughts are of "love". However, he has one huge turnoff to any prospective mates: his malodorous scent.
Pepé Le Pew storylines typically involve Pepé in pursuit of what appears to be a female skunk ("petite femme skunk"). But, usually, the supposed female skunk is actually a black cat (retroactively named Penelope Pussycat) who has had a white stripe painted down her back, often by accident (as by squeezing under a fence with wet white paint). Usually Penelope runs away from him anyway due to his putrid odor or because of his overly aggressive manner.
The poor cat he chases is by no means capable of dealing with his approaches, let alone enjoying them.
I felt it was time to present Pepé to a character who would have the ability and will to play along. The Batwoman Daisy is strong, self-conscious, sexual and herself somewhat forbidden making her a good match for Pepé - and changing his original quite pushy appearance into a challenging positive one.
Vor Gittern (In Front of Bars)

Vor Gittern (In Front of Bars)

100x50cm
2009-2010
Et 'makeover' af et af mine første tre billeder. Splint i ubåden er blvet placeret i noget moderne 'kunst-noget' i stedet for i havet (som ligger nedenunder i det oprindelige motiv). Nu er hans overraskede udtryk begrundet!
A Lucent Guy? (Fin i kanten?)

A Lucent Guy? (Fin i kanten?)

120x100cm
2010

SOLGT

En karakter som her både er gennemskuelig, strålende/lysende samt transparent.
Det er et portræt af en ekskæreste. Han havde Anders Ands koleriske temperament (på godt og ondt) men også stålandens intelligens.
Spændende men i længden u-udholdelig.
Transparent Behaviour? (Gennemskuelig?)

Transparent Behaviour? (Gennemskuelig?)

49x47cm
2010

SOLGT

Igen et portræt af en anden gennemskuelig karakter. Jeg vil blot sige at HER ser han jo meget fin ud. I virkeligheden (ifølge min opfattelse) var han en bandit i værste forstand. Ikke en bandit som i Andeby (læs røver) men i konteksten mellemmenneskelighed.
About a Lady

About a Lady

80x80cm
2010

Sky doll i kombination med ørneøjet og lille Haiwatha. Tag den!
Hun har en urimeligt stor barm og anatomisk set kan hun forøvrigt faktisk ikke lade sig gøre (tjek lige hænderne - kan du stå sådan?). men som i mange andre tegneserier (eller i livet) akcepterer vi det bare. Intet under at Haiwatha ser usikker ud - hvis hun kan det, hvad kan der så ikke ske? ...til trods for overvågningen af ørnen (big eagle...).
Je peux tout expliquer!

Je peux tout expliquer!

100x100cm
2011

PRIVATEJE

Acryl på lærred.

Om værket:
Dette er et portræt.
Hanekyllingen er Nicolas Sarkozy, og han kan forklare det hele (derfor titlen).
I den første umiddelbare kontekst kan han forklare sig overfor 'kvinden'.
Hun er stedfortrædende for 'kvinderne', som han menes at have en vis 'faible' for. Kvinden her er lavet over Pablo Picassos (1881-1973) 'Femme au Chapeau Mauve' (1939) - det siges at også Picasso var glad for kvinder...

Den næste kontekst 'Hanekyllingen' kan forklare det hele i er i overført forstand vs. de andre 'store' karakterer - her selv overfor den store mester Picasso (valgt stedfortrædende for andre landes præsidenter eller f.eks. industrielle).
Tilsyneladende mener hanekyllingen i hvert fald selv at han kan.

Han har fået silkefjer i stedet for 'normale' fjer på grund af hans til-navn: 'Monsieur le President Bling-bling' - det var vist noget med guldhalskæder... (og arbejdsindstilling?)

Baggrunden er en parafrase over Pieter Bruegel den ældres (1525-1569) billede 'Landscape with the Fall of Icarus' (ca. 1558). Jeg har malet himlen i en stil inspireret af pointivistisk stil (dvs kun brugt spidsen af penslen - ingen strøg).

Dette billede valgte jeg fordi billedets budskab var 'menneskers ligegyldighed med andre menneskers skæbne'.
Billedet omhandler en del af den græske mytologi. Icarus har lært sig at flyve med vinger hans far har lavet.
Han fastgør vingerne med voks, vil flyve hen mod den nedgående sol, men voksen smelter i varmen, og han falder ned og drukner.
Ingen af karaktererne i Bruegels billede interesserer sig for hans skæbne - eller død. (I øvrigt er det ganske interessant, at kunsthistorikere i dag diskuterer om billedet virkelig var malet af Bruegel, eller om billedet er en rekonstruktion af et af Bruegels billeder?.)

Oprindeligt ville jeg male billedet som en kommentar til relationen N. Sarkozy & Rashida Dati, som var hans justitsminister.
Hun 'faldt' i vandet (læs: mistede sin stilling), da hun vendte tilbage i sit hverv blot 5 dage efter fødslen af sit barn. Efter pressens sigende fordi N. Sarkozy havde et lovforslag, hvilket skulle bringes igennem.
Ligeledes kom hun i offentlighedens modvind fordi hun nægtede at udtale sig om hvem der er far til hendes barn. Den franske presse skød på at det enten var Sarkozy selv - eller hans bror.
Det blev ikke afklaret, men hun måtte forlade sin post. Hun var - i sagens natur - visualiseret via en baby (Roger Rabbits baby med cigar), men billedet fungerede ikke.
Først da babyen blev malet over fik det ny dynamik og var klar til at blive til det billede I ser ovenfor.
Sound

Sound

50x40cm
2010

SOLGT

Om værket (nummer 3 af 3):
Her har jeg forsøgt mig i modellering. Men udelukkende med pensel - og kun relativt store af slagsen.
Hr. And er malet i uendeligt mange lag i en modelling paste, hvilket gør at han næsten er på vej ud af lærredet.
Jeg har - for første gang - lavet samme motiv tre gange.
Denne version er til sidst malet op som klassisk tegneserie med konturstreg osv. Det var en udfordring at få det malet op så man på afstand af billedet ikke tydeligt ser, at han er en groft modelleret figur på lærredet.
Hr. And er selvfølgelig et billede på en koleriker. Om det så er os selv eller andre han forestiller, vil jeg overlade til betragteren.
Titlen henviser naturligvis til at kolerikeren ikke er den mest stille iblandt os.
Villain in pink (jyde eller københavner?)

Villain in pink (jyde eller københavner?)

70x49cm
2010

Acryl på lærred.

Om værket:
I baggrunden har jeg lommefilosoferet over en artikel om forskelle i jyders og københavneres kommunikation. Det var noget i retning af: 'Københavnere siger det med ord - jyder med kroppen. En jyde kan se Hammerslag uden lyd og alligevel afgive en fuld tilstandsrapport på det fremviste hus bagefter. Hos en københavner tæller det talte ord - og især mængden af dem.'
Det var en god tekst at digte videre på. Jeg skrev det og mine associationer på lærredet i store bogstaver uden mellemrum (det gør det svært læseligt!) og malede derpå en rigtig ubehagelig slyngel: Scar - den onde onkel fra Løvernes Konge.
Spørgsmålet er så om han er typisk jyde eller typisk københavner?
A Sound of Nothing, too

A Sound of Nothing, too

50x40cm
2010

SOLGT

Om værket (nummer 2 af 3):
Her har jeg forsøgt mig i modellering. Men udelukkende med pensel - og kun relativt store af slagsen.
Hr. And er malet i uendeligt mange lag i en modelling paste, hvilket gør at han næsten er på vej ud af lærredet.
Jeg har - for første gang - lavet samme motiv tre gange.
Denne version er til sidst malet op i ren sort og 'lever' af at man ser den modellerede figur i lys og skygge.
Hr. And er selvfølgelig et billede på en koleriker. Denne version er tilegnet den mørke side af vores koleriske natur. Hvis natur det så end er...
A Sound of Nothing

A Sound of Nothing

50x40cm
2010

SOLGT

Om værket (nummer 1 af 3):
Her har jeg forsøgt mig i modellering. Men udelukkende med pensel - og kun relativt store af slagsen.
Hr. And er malet i uendeligt mange lag i en modelling paste, hvilket gør at han næsten er på vej ud af lærredet.
Jeg har - for første gang - lavet samme motiv tre gange.
Denne version er til sidst malet op i ren hvid og 'lever' af at man ser den modellerede figur i lys og skygge.
Hr. And er selvfølgelig et billede på en koleriker. Denne version er tilegnet den lyse side af vores koleriske natur. De koleriske tilfælde som anses for at være lidt uskyldige. Børns måske?
No More Lookism!

No More Lookism!

60x60cm
2010

SOLGT

I dette billede er der ingen speciel historie bag, det var eksperimenter med pop-art metoder.
But..., I haven

But..., I haven't...

50x50cm
2010

(privateje)

Om værket:
det er en hyldest til en anden maler jeg sætter stor pris på. Hun maler meget ekspressivt og har ofte kun få genkendelige figurligere elementer.
Det var spændende at arbejde på en 'baggrund', som kunne have været hendes. For mig skulle denne baggrund have lov til at fremstå sammen med min figur.
Den 'ufærdige' figur taler via titlen til betragteren.
Men hvad det der ikke er færdigt: baggrunden, figuren, ...? Jeg kender følelsen. Noget er ikke færdigt, men hvad er det?
Strange Circumstances

Strange Circumstances

40x40cm
2010

SOLGT

Om værket:
Det var igen forskellige teknikker og materialer, som var det spændende for mig.
Der er malet og sprayet i baggrunden og tegnet og malet i forgrunden.
Gennem farvevalget (og de changerende farver) får slangen Kaa et surrealt præg istedet for et 'naturtro'. Her mener jeg tro mod tegneseriens natur selvfølgelig...
Kaa repræsenterer en tidligere kollega, som ikke altid var lige tilforladelig, men som selv mente at være det.
Nå, ja jeg kan ikke skjule en vis tilfredsstillelse ved at denne kollega i et specifikt tilfælde kom til at ligge under for en anden kollega med stærkere kort på hånden (kloen af tigeren Shirkan)...
Arriba, arriba!!

Arriba, arriba!!

50x50cm
2010

(PRIVATEJE)

Om værket:
Det er et portræt af en lille, meget hurtig, uimodståelig og stolt patriot.
Mæææhh!

Mæææhh!

40x40cm
2010

SOLGT

Om værket:
Billedet tager udgangspunkt i PIXAR's kortfilm 'Boundin' (Det glade får).
Fåret danser stolt og glad rundt i det sydvestlige Amerika og smitter andre (dyr) med sin glæde og dans. Da fåret bliver klippet første gang (man ser ikke hvem der gør det, men det virker som et overgreb), føler det sig ydmyget og skammer sig. Hjælpen kommer i form af en 'jackalope' (et mytisk dyr: en slags hare-antilope med gevir), som viser fåret at det stadig kan danse og være glad - til trods for tabet af sin oprindelige 'uld-pels'.
Jeg har tegnet det nøgne får i det øjeblik hvor det realiserer at det er 'afklædt'. Skrækslagent! Chokeret.
Tegningen af fåret ligger i øverste niveau ovenpå en monokrom grøn tegning af Klokkeblomsts ben & bagdel kravlende ind af et nøglehul. Den grønne baggrund er malet og sprayet i mønster. samt påført et uregelmæssigt net . Måden skyggen omkring fåret er tegnet, er en parafrase på en af Bjørn Ignatius Øckenholts skygge-tegne-måder.
I

I'll haunt you down

70x60cm
2010

Om værket:
Astrid fra DreamWorks-animationsfilmen 'How to train your Dragon' er flot, energisk og hård. Hun er teenage-legemliggørelsen af en viking. Hendes konkurrencegen og dominerende karakter gør hende svær at imponere.
Til trods for det, har hun også en blød side samt en bemærkelsesværdig evne til at se bagom facaden. Hun erkender de skjulte evner i især en person, som alle andre vurderer til at være en nitte.
Baggrunden er lavet over et billede af Mirò, dog har jeg forandret figurlighederne til vikingerelevante symboler: den udskårne forstavn af et vikingeskib f.eks.
Det er igen et portræt af en menneske, jeg kender. Kender du én der ligner?

Oprindeligt skulle hun have været malet i Harald Giersing-stil, men hendes enkelhed i optegningen, der var tænkt som skizze, passer så vældig godt til hendes klare, ærlige og direkte væsen.

(Joan Mirò [1893-1983], 'Personages et chien devant le soleil' (in the style of & with viking symbols instead of dog and human) & the viking girl Astrid from the DreamWorks Animation-movie 'How to Train Your Dragon')
lieber Mann

lieber Mann

80x60cm
2010

PRIVATEJE

Om værket:
Absolut et portræt!
Det er op til betragteren at finde ud af hvem det er som både har bryst samt hår på brystet.
Og hvad er det blå Coyote holder fast? En skumbold? Et glas med viagra? Blå toast? ...eller noget helt andet?
Hvorfor ser han så forstyrret ud?
Havet og himlen er malet som en parafrase over et værk af Max Liebermann.

(Max Liebermann [1847-1935]: 'Bathers on the Beach at Scheveningen', c. 1897-98 & Warner Brothers' Coyote)
Det

Det' en Bjørn!

40x40cm
2010

SOLGT

I forgrunden ses i blåt den gamle mand fra 'Playing Chess'. På en efterårsdag i parken sidder en tydeligt gammel mand og spiller skak mod sig selv. Han "bliver" til den anden spiller på skift ved at gå om til den anden side af skakbrættet. Idet han gør det ændrer han hans personlighed og tager enten sine briller på eller af for at vise forandringen. Efterhånden som spillet skrider frem, ser det ud som om der er to mennesker, der spiller; på et tidspunkt, er hænderne på begge "modstandere" at se. Sort Geri (uden briller) vinder snart overhåne over hvide Geri (med dem), og erobrer hver eneste figur med undtagelse af hans konge og sætter ham i skak. Men, hvide Geri lader som om han får et hjerteanfald for at distrathere sorte Geri. Og det lykkedes ham at dreje brættet rundt. Sorte Geri må så konstatere, at han nu kun har sin konge tilbage, opgiver spillet og overrækker et sæt forlorne tænder som præmie til hvid Geri. Hvid Geri sætter dem i, klukker og griner, og kameraet trækker tilbage og afslører ham værende alene ved skakbrættet.
Det var den første Pixar produktion som havde en menneskelig hovedperson og denne kortfilm blev produceret med det formål for øje at føre menneske- og tøj-animationen til et nyt og højere niveau.
I 1997 vandt denne kortfilm en Oscar for den bedste animerede kortfilm.
I baggrunden ses en olivengrøn gededjævel.
Hvad har de to niveauer med hinanden at gøre? Er det i sig selv en kommentar på den gamle mands skizofrene opførsel? Eller er gedens djævelske blik en vurdering af den gamle mands karakter? Er den døden, lurende på trods af mandens herligt livsbekræftende opførsel? Eller noget helt andet? Vælg selv!
Jeg har benyttet mange forskellige medier: Spray, akryl, posca, glans-fluid, lak samt akvarel. Måden skyggen omkring manden er tegnet, er en parafrase på en af Bjørn Ignatius Øckenholts skygge-tegne-måder. Her brugt for første gang.
If Only I Could Cry Out Loud

If Only I Could Cry Out Loud

100x100cm
2010

SOLGT

(Kasimir Malevich [1878-1935], was a painter and art theoretician, pioneer of geometric abstract art and the originator of the Avant-garde Suprematist movement. Untitled, 1916 & Disney's Dumbo)
Mondri-and

Mondri-and

100x100cm
2010

SOLGT

(Piet Mondriaan [1872-1944], Composition II in Red, Blue, and Yellow, 1930 & $crooge McDuck.
Over the decades, Scrooge has emerged from being a mere supporting character in the Donald Duck oeuvre to a major figure of the Duck universe. In 1952, he was given his own comic book series, Uncle Scrooge, which still runs today.
Scrooge McDuck's given name is based on that of the miserly Ebenezer Scrooge, the main character from Charles Dickens' 1843 novel A Christmas Carol. His Scottish heritage plays on the stereotype of Scotsmen being miserly.)
Despot på tapetet

Despot på tapetet

(General Napoleon is Wallpaper )

SOLGT

42x45cm
2010

(Animal Farm character General Napoleon on Wallpaper - Wallpaper as an expression of 'how situations are and are accepted to be: power-obsessed, other-directed, pre-determined, ...'. Is this the world?)
Vincents New Nightmare

Vincents New Nightmare

100x150cm
2010

(Vincent van Gogh's last painting: 'Wheat Fields With Crows', 1890; Warner Brothers' Porky Pig & Daffy Duck)
Love, love, love...

Love, love, love...

50x50cm
2010

SOLGT
Rage Reaction! / Wut Ausbruch!

Rage Reaction! / Wut Ausbruch!

50x50cm
2010

SOLGT
Bad Girl?

Bad Girl?

50x50cm
2010

SOLGT

'Solisten' (The Soloist)

100x100cm
2010

SOLGT

Til udstillingen 'I referat' i sort/hvid, str. 100x100cm, på 'Galleri Esplanaden', april-maj 2010

Presse: "Karen Møller Offermanns
Værker er cover referater tilsat klassisk mumle tekst. Alt er genkendeligt og alt er forkert på en rigtig måde. Vi bliver bedt om at genkende, men puslespillet er, omend smukt samlet, bestående de gale brikker. "


For the exibition 'Referring to' in black & white, 100x100cm, at the 'Gallery Esplanaden', April-May 2010.

Press: "Karen Møller Offermanns works are record-cover paraphrases supplemented by traditional blind-text. Everything is recognizable, and everything is wrong in a right way. We are asked to recognize, but the puzzle is, though beautifully assembled, consisting of the wrong pieces."


(Square format -> record covers -> Graphic layout within the square -> recognizable cover of Soloist? -> identifiable soloist with high recall? -> Michael Jackson / BAD! -> Comics -> Valentin -> black & white?? -> title? -> dummy text as in marketing layouts -> ...)

'Gruppen' (The Group)

100x100cm
2010

SOLGT

Til udstillingen 'I referat' i sort/hvid, str. 100x100cm, på 'Galleri Esplanaden', april-maj 2010

Presse: "Karen Møller Offermanns
Værker er cover referater tilsat klassisk mumle tekst. Alt er genkendeligt og alt er forkert på en rigtig måde. Vi bliver bedt om at genkende, men puslespillet er, omend smukt samlet, bestående de gale brikker. "

For the exibition 'Referring to' in black & white, 100x100cm, at the 'Gallery Esplanaden', April - May 2010.

Press: "Karen Møller Offermanns works are record-cover paraphrases supplemented by traditional blind-text. Everything is recognizable, and everything is wrong in a right way. We are asked to recognize, but the puzzle is, though beautifully assembled, consisting of the wrong pieces."


(Square format -> record covers -> Graphic layout within the square -> groups -> Beatles (Let it be) / Kiss (Best of Solo Albums) / The Gorillaz (Demon days) -> Comics -> colours -> black & white?? -> identifiable groups with distinguishable members with clear identity but group-resemblance -> the seven dwarfs -> title? -> dummy text as in marketing layouts -> ...)

Who I am! - Who am I?

Who I am! - Who am I?

150x100cm
2010

Skoleudstilling: 'Den som pilen peger på'
School Exhibition: 'The arrow is pointing at...'

(Cruella de Vil on Jackson Pollack inspired background (1912-1956))
Grumpy!

Grumpy!

60x80cm
2010

SOLGT

Skoleudstilling: 'Den som pilen peger på'
School Exhibition: 'The arrow is pointing at...'

(Aladdin / Abu on Jackson Pollack inspired background (1912-1956))
Lille og vågen...

Lille og vågen...

75x55cm
2010

SOLGT

Skoleudstilling: 'Den som pilen peger på'
School Exhibition: 'The arrow is pointing at...'

(Søren Kierkegaard.
Existentialism deals with some fundamental concepts such as anxiety, freedom, identity, responsibility, choice, and human consciousness on both survival and death.
All these concepts, so says the existentialists, are basic to human existence and can not be explained from a scientific approach.
It is about making choices and taking responsibility for the choice made. Life can not be explained by a theory or subsumed into a system. Life is at any time unfinished and without pending universal meaning. When there are no predefined goals in life, all situations are subject to an individual choice. The realization that there is no point in life, leads, says the existentialist, to great uncertainty and anxiety. The only way to overcome fear and meaninglessness are through making choices.
Every option had and choice made creates and forms one's existence and identity. You are yourself responsible, the wrong choice is only to blame on yourself. Neither one's upbringing, community relations or other external factors can be made responsible.
The existentialists rebelled against the idea that human nature was something that depended on one's essence (biological characteristics, environment, heritage and other similar conditions, traditionally believed to explain why a person acted as it did).
As Søren Kierkegaard said: it comes down to the free choice of every individual.
Letting Spip (the pet squirrel from 'Spirou' [DK: Splint & co]) tell us how it goes seems suitable as he acts as a problemsolver in the comic and of course it has a nice houmorous touch to it.)


Anger Management?

Anger Management?

150x100cm
2010

Skoleudstilling: 'Den som pilen peger på'
School Exhibition: 'The arrow is pointing at...'

(The flower symbolism associated with the cherry blossom is education.
In China, the cherry blossom is also a symbol of feminine beauty. It also represents the feminine principle and love.
In Japan, cherry blossoms symbolize the transience of life because of their short blooming times.
Falling blossoms are metaphors for fallen warriors who died bravely in battle. This connotation links them with the samurai. )

The Girl-gang & their scratch-pad

The Girl-gang & their scratch-pad

alt.: 'Perfektion weckt Aggression'

80x60cm
2010

RE-DONE

Skoleudstilling: 'Den som pilen peger på'
School Exhibition: 'The arrow is pointing at...'

(Two of the three Powerpuff girls: Blossom, Buttercup and Mojo Jojo.
Who was first: the hen or the egg?
How close is good to mean?
Who is the scratch-pad and who is the result?)
Who went wrong?

Who went wrong?

80x100cm
2010

PRIVATEJE

Skoleudstilling: 'Den som pilen peger på'
School Exhibition: 'The arrow is pointing at...'

(Golgata Crucifixion from George Stevens 'The Greatest Story ever told', 1965 & Stitch. Also a nudge to some (very famous) religiously dyed drawings (made in Denmark) which caused some disconcertment - to put it mildly)
Dette er kunst! (This is Art!)

Dette er kunst! (This is Art!)

'Træmænd'
(Junior er væk!)
2009

Bunden (december-)skoleopgave med titlen: 'Dette er kunst'
School challenge within the specific title frame 'This is Art'
YOU HAVE BEEN WARNED!

YOU HAVE BEEN WARNED!

60x60cm
2009

(privateje)

Skoleudstilling: 'Den som pilen peger på'
School Exhibition: 'The arrow is pointing at...'

(Francis Bacon [1909-1992] 'Study after Velasquez's Portrait of Pope Innocent X', 1953 & Azrael & JobScout)
Fremmed fugl (Alien Bird)

Fremmed fugl (Alien Bird)

(40x40cm)
2009

Skoleudstilling: 'Det sidste tal i alfabetet'
School Exhibition: 'The last digit of the alphabet'

(P.C. Skovgaard [1817-1875], Stevns Klint / Møn, 1842
& Roadrunner in lilac)
Kamäleone - im Ernst!? (Chameleons in Ernst)

Kamäleone - im Ernst!? (Chameleons in Ernst)

140x158 (opspændt på ramme: 130x148cm)
2009

Skoleudstilling: 'Det sidste tal i alfabetet'
School Exhibition: 'The last digit of the alphabet'

(Max Ernst [1891-1976] 'The Eye of Silence', 1943/44
& Pink Panther & Taz & Natasha)
Dancing Venus

Dancing Venus

60x60cm
2009

SOLGT

Skoleudstilling: 'Det der ligner'
School Exhibition: 'It resembles'

(Allessandro Botticelli [1444-1510], 'The Birth of Venus', c. 1485
& 'Fantasia' hippopotamus 1940)
Langt Højere Bjerge (Far Higher Mountains)

Langt Højere Bjerge (Far Higher Mountains)

60x60cm
2009

SOLGT

Skoleudstilling: 'Det der ligner'
School Exhibition: 'It resembles'

(Caspar David Friedrich [1774-1840] 'Wanderer Above the Sea of Fog', 1818 & Buzz Lightyear)
Da det hele startede.. (As it all started..)

Da det hele startede.. (As it all started..)

40x60cm
2009

PRIVATEJE

Lavet til mors og fars guldbryllup - og ja, der ligger selvfølgelig en historie bag. (40x60cm)

(Mademoiselle Jeanne & Standard Vanguard & Purhøj)
Lucky Kiefer Meets...

Lucky Kiefer Meets...

196x208cm (opspændt på ramme: 186x198cm)
2009

SOLGT

'Misfits'

(Anselm Kiefer [1945-] 'Winterlandschaft' (watercolour, gouache and graphite pencil on paper), 1970
& Lucky Luke Legs
& Kung Fu Grandma (Madagaskar))
Fra Ælling til Eske

Fra Ælling til Eske

213x208cm (opspændt på ramme 203x198cm)
2009

'Misfits'

(Eske Kath [1975-] 'Fire', 2006
& Ducklings
& Viggo Vagnby's [1896-1966] 'Wonderful Copenhagen-poster', 1951
& the nightly clearance of the Brorson Church from Irakian refugees on August 18th 2009)
PS: Strangers in the Light

PS: Strangers in the Light

192x208cm (opspændt på ramme: 182x198cm)
2009

'Misfits'

(P.S. Krøyer [1851-1909] 'Sommerdag ved Skagen Sønderstrand', 1884
& Madagaskar penguins in action)

Against the Wall...

Against the Wall...

213x159cm (opspændt på ramme: 203x149cm)
2009

SOLGT
Frame me!

Frame me!

ca. 35x65cm
2009

SOLGT
No Match

No Match

50x50cm
2009

PRIVATEJE
Gaston Lagaffe et ses Animaux au chateau

Gaston Lagaffe et ses Animaux au chateau

90x70cm
2009

PRIVATEJE
The Get-Together

The Get-Together

100x120cm
2009

PRIVATEJE
 
Panel title
Antal besøg: 191991

Lav en gratis hjemmeside på Freewebsite-service.com

Editing

-1,4000070095062sekunder